Terug naar overzicht

Drie vragen aan… Lisan Beune

18-11-2020

Over de Impactmeter

Lisan is geassocieerd adviseur bij Lysias Advies. Ze vertelt over ‘de Impactmeter’, een nieuwe online tool voor culturele instellingen en creatieve makers, om de waarde en de impact van hun organisatie of project te kunnen aantonen.

 

Nieuwe online tool voor culturele instellingen en creatieve makers: de Impactmeter

Lisan is geassocieerd adviseur bij Lysias Advies. Ze vertelt over ‘de Impactmeter’, een nieuwe online tool voor culturele instellingen en creatieve makers, om de waarde en de impact van hun organisatie of project te kunnen aantonen.

  1. Waarom de Impactmeter?

“Culturele instellingen en creatieve makers worden vaak uitgedaagd hun waarde of bestaansrecht aan te tonen. Niet alleen financiers en samenwerkingspartners willen weten wat een organisatie of project precies oplevert, maar ook doelgroepen worden steeds veeleisender. Het helpt om dan de juiste ingrediënten voor een pakkend verhaal in huis te hebben.”

  1. Welke thema’s komen aan bod in de Impactmeter?

“Wat draagt jouw organisatie of project bij op cultureel, sociaal en economisch gebied? Hoe geïnspireerd voelen bezoekers zich? Hebben ze van het bezoek iets nieuws geleerd? Komen bezoekers speciaal voor jouw organisatie of project naar de stad of regio? En hoeveel is het bezoek aan jouw organisatie of project bezoekers waard? Met onze nieuwe online tool vinden culturele spelers zelf antwoorden op deze vragen en meer. Voor fondsen, gemeenten en provincies is het bovendien mogelijk de Impactmeter Benchmark te laten uitvoeren voor een specifieke regio of discipline.”

  1. Waarom deze ontwikkeling?

“We hebben ons als adviesbureau de afgelopen jaren gespecialiseerd in het meten van impact. Niet alleen in de culturele sector, maar ook bijvoorbeeld in het sociaal domein. Onze klanten zijn blij met de resultaten van een impactmeting en wij zien dat deze manier van onderzoek doen veel extra inzichten oplevert. Maar een impactmeting laten uitvoeren is voor sommige partijen te kostbaar. Daar hebben we een oplossing voor proberen te vinden. Door onze kennis naar een product, in dit geval een online tool, te vertalen, kunnen we de kosten enorm drukken. Ons doel is om hiermee het meten van impact voor iedereen toegankelijk te maken! Straks kan je voor 495 euro zelf aan de slag.”

In december is de tool beschikbaar; geïnteresseerden ​kunnen zich nu al aanmelden via impactmeter@lysiasadvies.nl. “Voor 50 procent korting kun je je nu aanmelden voor de pilotgroep. Daarvoor is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor deze pilot. We nemen na aanmelding eerst contact ​op om kennis met elkaar te maken en te zorgen dat iedereen op een goede manier met de tool aan de slag kan.”

 

Anderen bekeken ook