Terug

29/11/2024

Bestuurlijke stap naar de nieuwe Omgevingsdienst Utrecht

Op 17 oktober 2024 is een belangrijke mijlpaal bereikt in de oprichting van de nieuwe Omgevingsdienst Utrecht (ODU). De Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) en de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht hebben er samen voor gekozen deze belangrijke stap te zetten. De nieuwe ODU is belangrijk voor de provincie en de gemeenten om hun ambities waar te kunnen maken en robuust en kwalitatief hoogwaardig te werken aan de bescherming van de leefomgeving in heel Utrecht. De algemeen besturen van beide organisaties hebben unaniem ingestemd met de voorstellen voor de nieuwe Omgevingsdienst Utrecht (ODU), die per 1 januari 2026 operationeel moet zijn.

Uitgangspunten en Gemeenschappelijke Regeling

Tijdens de gezamenlijke vergadering van de algemeen besturen werden missie, visie en bestuurlijke uitgangspunten voor de nieuwe Omgevingsdienst Utrecht vastgesteld. Ook werd de ontwerp-gemeenschappelijke regeling goedgekeurd. De betaalbaarheid van de nieuwe omgevingsdienst was zichtbaar gemaakt met behulp van een rudimentaire begroting. Tenslotte is een implementatieplan uitgewerkt en vastgesteld door de beide AB’s. Hiermee is de bestuurlijke basis gelegd voor de ontwikkeling van de nieuwe omgevingsdienst Utrecht. Het woord is nu aan de colleges en de raden en staten in Utrecht.

Invulling Programmamanagement door Lysias

Tussen februari en oktober 2024 vervulde Lysias het programmamanagement voor de oprichting van de nieuwe omgevingsdienst Utrecht. George Postma en Eva Hillen begeleidden, als programmamanagers, het proces en gaven leiding aan een enthousiast programmateam. Tevens adviseerden zij de bestuurlijke stuurgroep en de directeuren. De vaart zat er stevig in en Lysias sprong op een rijdende trein.

Samenwerking en Organisatie van Bijeenkomsten

In nauwe samenwerking met het programmateam hebben George en Eva alle voorstellen voorbereid. Ze organiseerden en begeleidden werksessies  voor bestuurders, ambtelijke regievoerders en raads- en statenleden om de voorstellen aan te scherpen en te verbeteren. Deze bijeenkomsten waren essentieel voor het inhoudelijk resultaat en voor het draagvlak. De stuurgroep, onder leiding van Sjors Fröhlich (voorzitter van ODRU), bracht de resultaten ter besluitvorming in, in de beide AB’s.

Succesvolle Afronding van Fase 1 en klaar voor fase 2

Ondanks de grote tijdsdruk en de soms verschillende perspectieven, hebben George en Eva ervoor gezorgd dat het proces strikt binnen de planning bleef en dat de besluitvorming in het gezamenlijke algemeen bestuur succesvol werd afgerond.  Met de goedkeuring van de besluiten voelt de programmaorganisatie zich gesterkt om de volgende stappen te zetten in de volgende fase. In deze fase wordt de nieuwe Omgevingsdienst Utrecht daadwerkelijk ingericht, met als doel om de organisatie per 1 januari 2026 operationeel te hebben.

Route naar één omgevingsdienst voor heel Utrecht – Omgevingsdienst regio Utrecht

Share:

Eva Hillen

Adviseur

George Postma

Adviseur

Meer inzichten

Leren van grote infrastructurele projecten
Rekenkameronderzoek Moerdijk
03/12/2024
Bestuurlijke stap naar de nieuwe Omgevingsdienst Utrecht
Oprichting van de nieuwe Omgevingsdienst Utrecht (ODU)
29/11/2024
Lysias Talks: Grip op het Ravijnjaar
Vanuit inzicht in gesprek over de gemeentebegroting
19/11/2024