Brede welvaart is een waardevolle bredere blik op wat voor ons welzijn relevant is, hier, nu en in de toekomst. Het begrip spreekt aan en we zien het steeds vaker op social media, in bijeenkomsten, in plannen en onderzoeken. Niet alleen biedt het een beleidskader, maar ook aanknopingspunten om anders te gaan werken voor publieke organisaties en meer de samenwerking met bewoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties op te zoeken. De belangrijkste stap is echter de eerste: gewoon beginnen!
Brede welvaart staat niet op zichzelf
We zien het dagelijks om ons heen in de media: er is steeds meer aandacht voor thema’s als leefomgeving, gezondheid, (on)gelijkheid en duurzaamheid. Kortom: aandacht voor welzijn naast welvaart. Dit lijkt wel een tegenhanger te worden van de BV Nederland als meritocratie, waar gestuurd (en gemanaged) wordt op financiële parameters en we uitgaan van de zelfredzaamheid van alle inwoners.
In de wereld van organiseren en samenwerken zien we al sinds eind vorige eeuw een omslag van shareholder value (winst als maatstaf voor alles) naar stakeholder value (resultaten voor álle belanghebbenden), de opkomst van Rijnlands organiseren tegenover de Angelsaksische benadering, planet en people naast profit, zelforganisatie en empowerment van medewerkers en happiness en vitaliteit in organisaties. Brede welvaart kan daarin voor organisaties een overkoepelend en maatschappelijk kader bieden.
Gewoon beginnen: stapsgewijs organiseren, samenwerken én sturen
Voor de ontwikkeling van opgavengericht werken hebben we binnen Lysias een werkroute ontwikkeld waarlangs dit vorm en inhoud kan krijgen. Langs dezelfde lijn kan ook Brede welvaart een plek krijgen in publieke organisaties:
Brede welvaart vraagt om samenwerking en vernieuwing
Het wordt in de aanpak hierboven al kort genoemd: Brede welvaart kan niet binnen één enkele organisatie worden ontwikkeld. Het is een ‘multipartijen’ vraagstuk, dat vraagt om samenwerking in de planvorming en in de besluitvorming. We zien nieuwe vormen van samenwerking ontstaan bijvoorbeeld via netwerkorganiseren, de inzet van burgerberaden of ontwikkeling van burgerbegrotingen. Dat vraagt dus al snel over de grenzen van de eigen organisatie werken en organiseren.
Opgaven, gebieden en krappe arbeidsmarkt: momentum voor Brede welvaart
Publieke organisaties worstelen met de inhoudelijke opgaven van deze tijd en met de krappe arbeidsmarkt. Ze zijn geworteld in de vorige eeuw en ingericht volgens principes als beheersing, taakdeling en efficiency. En dat terwijl publieke opgaven steeds integraler en complexer worden en vragen om een gebiedsgerichte benadering in plaats van generiek beleid en nieuwe generaties medewerkers andere eisen stellen aan hun loopbaan. We zien publieke organisaties dus naast programmatisch werken, opgavengericht werken nu ook gebiedsgerichte werkwijzen en organisatievormen ontwikkelen, wat een prima basis is om brede welvaart vorm en inhoud te geven.
Maar de belangrijkste stap blijft: gewoon beginnen!
Meer weten over of aan de slag eigentijdse vormen van organiseren en samenwerken? Frank Burkels gaat graag in gesprek.
Share:
De overheid laat jaarlijks duizenden onderzoeken doen. Maar veel van deze onderzoeken leiden niet tot maatschappelijk resultaat en belanden ‘in de la’ of leiden juist tot meer controverse. Daar moet een eind aan komen, vinden onze adviseurs.
Soesterweg 310D
3812 BH Amersfoort