Koningin Máxima opende onlangs het World Horti Center. Lysias hielp het WHC bij hun positionering door een innovatief model van innovatie uit te werken: de ‘omgekeerde’ route van Kassa – Kunde – Kennis in plaats van de gebruikelijke trits van Kennis – Kunde – Kassa.
Miranda Ebbekink ontwikkelde daarbij een innovatief campus-positioneringsmodel en herpositioneerde de Horti als een zogeheten business-driven campus. Dit leverde verfrissende inzichten en mogelijke investeringskansen voor deze campus op.
In opdracht van Lentiz onderwijsgroep werkten Lysias en Strategy on Demand aan een onderbouwde casebeschrijving rondom de totstandkoming van het WHC. Drie vragen stonden centraal:
Op basis van een bureaustudie, workshops met de founding fathers (Lentiz onderwijsgroep, Demokwekerij Westland, Greenport Food & Flower Xperience en de gemeente Westland) en interviews met wetenschappers en ondernemers hebben wij een innovatief campus-positioneringsmodel gecreëerd. Volgens dit model zijn verschillende soorten campussen te groeperen aan de hand van verschillende assen:
Onze conclusie? De WHC is in te delen als een ‘business-driven campus’: focus daarom op onderwijs in combinatie met toegepast onderzoek voor mkb-bedrijven. Daarmee is de WHC vernieuwend in het campuslandschap zoals we het tot nu toe kenden. Mogelijke nieuwe investeringskansen sluiten we daarom niet uit.
Voor de analyse van het samenwerkingsproces hebben we gebruik gemaakt van onze publicatie ‘Cluster Governance. Lessen voor clusters in Nederland’, die via Platform 31 te downloaden is.
Share:
De overheid laat jaarlijks duizenden onderzoeken doen. Maar veel van deze onderzoeken leiden niet tot maatschappelijk resultaat en belanden ‘in de la’ of leiden juist tot meer controverse. Daar moet een eind aan komen, vinden onze adviseurs.
Soesterweg 310D
3812 BH Amersfoort