11/03/2025

De rol van Interim Bureau Almere (IBA) ten tijde van een belangrijke transitieperiode

In 2024 was Korien Jurgens interim manager bij Interim Bureau Almere (IBA). Korien vertelt over haar ervaring: “Deze positie bood mij waardevolle inzichten in een organisatie die veel raakvlakken heeft met mijn huidige rol bij Lysias Advies en eerdere werkervaring. Tijdens een belangrijke transitieperiode van het managementteam fungeerde ik als de stabiele factor binnen de organisatie”.

Voorgeschiedenis

In 2019 werd ik samen met een collega gevraagd om mee te denken over de doorontwikkeling van het IBA. Sinds de oprichting had het bureau een sterke groei doorgemaakt, maar werd het binnen de gemeente voornamelijk gezien als projectenbureau en extra ondersteuning. Vanuit mijn ervaring bij de gemeente Amsterdam met bureau Interim en Advies, en de expertise van mijn collega bij de projectenpool van de provincie Friesland, hebben we tijdens de coronaperiode geadviseerd over een sterkere positionering binnen de gemeente. Het doel was om het IBA te ontwikkelen tot hét bureau voor proces-, project-, programma-, opgave- en interim-management binnen de gemeente Almere.

Observaties bij binnenkomst

Bij Bureau Interim en Advies werkt een team van bevlogen professionals met passie voor maatschappelijke opgaven. Nu ik na vijf jaar opnieuw binnenkwam viel mij het volgende op:

  • De werkprocessen, waaronder intake, matching en opdrachtbrieven, zijn de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd.
  • Er is een specifiek opleidingsaanbod per vakgebied en er worden kwartaalbijeenkomsten georganiseerd om de onderlinge verbinding te versterken.
  • Medewerkers opereren nog vaak individueel bij hun opdrachten en de aanwezige kennis en expertise kan dan ook effectiever worden benut en gedeeld.
  • Senioren vinden het leuk om junioren te begeleiden en hebben tegelijk behoefte aan kennisuitwisseling met gelijkgestemden.
  • Het managementteam was door natuurlijk verloop en nieuwe ambities aan vervanging toe.

 

Mijn bijdrage

Een belangrijk onderdeel van mijn rol was het werven en selecteren van het nieuwe management. De gemeente Almere heeft uitstekende kandidaten kunnen aantrekken. Het nieuwe MT beschikt over de juiste capaciteiten om de organisatie verder te ontwikkelen, de interne verbinding te versterken, de kwaliteit van opdrachten te verhogen en de positie van het IBA binnen de gemeente te verstevigen. We hebben verschillende initiatieven geïntroduceerd, zoals het stimuleren van werken in teams en het opzetten van vakgroepen om kennisuitwisseling tussen senior programmamanagers te faciliteren.

Persoonlijke ontwikkeling

Deze opdracht heeft mij laten inzien hoeveel voldoening ik haal uit het coachen en begeleiden van professionals in hun loopbaanontwikkeling. De positieve feedback die ik ontving, was zeer waardevol. Het werken bij een gemeente voelde vertrouwd, mede door mijn 16 jaar ervaring als ambtenaar. Tegelijkertijd merkte ik dat mijn externe ervaring van de afgelopen jaren mij een waardevol breed perspectief heeft gegeven. Hierdoor heb ik geleerd mijn blik ook naar buiten gericht te houden en niet volledig in beslag te worden genomen door interne gemeentelijke processen.

Contact

Bent u benieuwd naar wat het betekent om bij een gemeente te werken of overweegt u een periode buiten de gemeente? Korien Jurgens gaat graag met u in gesprek over haar ervaringen. Ook voor interessante interim management opdrachten met een ontwikkelopgave staat Korien open voor contact.

 

Share:

Korien Jurgens

Partner en directeur

Meer inzichten

Grip op grote ruimtelijke projecten: hoe houd je als gemeenteraad controle?
Gemeenteraad beter in positie bij ruimtelijke projecten
21/03/2025
Weerbaarheid van kinderen en jongeren versterken: een gedeelde verantwoordelijkheid
Rol van provincie bij weerbare samenleving
17/03/2025
De rol van Interim Bureau Almere in een belangrijke transitieperiode
In 2024 was Korien Jurgens interim manager bij IBA
11/03/2025