Het station Zwolle maakt een grote ontwikkeling door. Met een verwachte groei van zo’n 35.000 treinreizigers in 2015 naar 55.000 in 2020 wordt het Zwolse station een van de grootste in Nederland. De gemeente Zwolle, NS, ProRail en de provincie Overijssel grijpen deze ontwikkeling aan om het gebied rond het station te vernieuwen. Lysias heeft het programmamanagement uitgevoerd om te komen tot een gedragen plan en concrete investeringsbesluiten.
Wat kenmerkte de aanpak van Lysias?
Onze aanpak heeft bijgedragen aan het verbeteren van de planvorming van Spoorzone Zwolle. De plannen omvatten de verdere ontwikkeling en afbouw van het station, en tegelijkertijd het faciliteren van diverse functies: wonen, cultuur, onderwijs, creatieve broedplaatsen. Spoorzone Zwolle moet een tweede stadscentrum worden met een statige ontvangst op het stationsplein, een nieuwe reizigerstunnel en nieuwe looproute voor studenten.
In september 2013 hebben de colleges van B&W en GS de investeringsbesluiten die Lysias heeft voorbereid vastgesteld. Vervolgens heeft Lysias samen met betrokkenen een plan van aanpak opgesteld. Ook heeft Lysias een voorstel gemaakt voor de inrichting van de programmaorganisatie, met meer nadruk op samenwerking tussen betrokkenen. De plannen hebben geleid tot concrete aanpassingen van de vormgeving van de reizigerstunnel, die onlangs is geopend voor het grote publiek.
Share:
De overheid laat jaarlijks duizenden onderzoeken doen. Maar veel van deze onderzoeken leiden niet tot maatschappelijk resultaat en belanden ‘in de la’ of leiden juist tot meer controverse. Daar moet een eind aan komen, vinden onze adviseurs.
Soesterweg 310D
3812 BH Amersfoort